Annonce-banner

Sponseret indlæg

12. september 2022

Styrke din muskler med baglårs øvelser

Uanset om du lige er begyndt med styrketræning eller har gjort det længe, så er det altid anbefalet at sørge for at træne alle muskler i kroppen og ikke kun enkelte muskler. Her taler man om muskelsymmetri, som er vigtigt for både mænd og kvinder.

Kort forklaret betyder det, at man skal sørge for at styrke alle musklerne i sin krop, så der ikke sker belastning i individuelle muskelgrupper. Du har sikkert hørt ”Never skip leg day!” – hvilket bestemt er korrekt, for benene er også vigtige, men det er alle kroppens muskler. Husk især at få trænet de store baglår, som mange glemmer. Her er det vigtigt at huske nogle gode baglårs øvelser i led med sin træning.

Træn baglårene i fitnesscenter

Er du medlem af et fitnesscenter kan du med fordel benytte dig af det store udvalg af maskiner, samt frivægte til at lave dine baglårs øvelser. På maskiner kan du eksempelvis prøve dig med leg curls, der effektivt styrker dine baglår. Samtidig er denne maskine god at bruge hvis du er nybegynder, idet ud kan træne dine baglår isoleret og derved ikke overbelaster dine øvrige muskler. Hvis du er mere til frivægte, er det russiske dødsløft, fremragende til at styrke dine baglår. Kun ved brug af en vægtstang kan du nemt lave russiske dødløft. Dog skal du være opmærksom på at holde ryggen rank når du bøjer dig forover, så du undgår skader.

Vil du hellere træne derhjemme?

Ønsker du ikke at træne i et fitnesscenter, så kan du sagtens klare træningen i hjemmet. Der er heldigvis mange nemme øvelser, du kan klare hjemme i stuen.

Glute bridges er en klassisk øvelse der ikke kræver noget udstyr, medmindre du ønsker at bruge vægt. Du skal blot lægge dig på gulvet med ryggen fladt, og benene bøjet imens du løfter dig fra jorden. hvis du ønsker en ekstra udfordring, kan du bruge en håndvægt, vægtstang eller en pose mel til at øge vægten. Kick-backs er også en effektiv baglårsøvelse, der heller ikke kræver udstyr. Du skal blot sætte dig på alle fire og sparke dit ben bagud et ad gangen. Øvelsen er effektiv og vil med tiden styrke dine baglår.

De bedste baglårs øvelser

Hvis du er nybegynder, er det en fordel at holde dig til de klassiske øvelser, såsom kick-backs og glute bridges. Med tiden kan øge din styrke ved at øge antallet af gentagelser eller øge vægten.