Annonce

Sponseret indlæg

8. marts 2021

Stresset? – Hvorfor og hvad kan du gøre?

Når vi lever i en moderne verden kan det være svært at undgå at blive stresset. Vi skal have kunne leverer det hele på den halve tid. Ma uge går ned med stress, og falder helt af på det. Det er derfor vigtigt, at man tager det alvorligt, og finder ud af, hvordan man gerne vil leve sit liv.

Måske dit job er for stressende? 
Har du overvejet om det kan være dit arbejde, som trækker alt for meget i dig? Måske mere end du lige kan klare? – Du vil måske afslå det, fordi du elsker dit arbejde, men det er ikke ens betydende med at jobbet kan være usundt for dig. For hvis det kræver alt for meget af dig, vil du være på overarbejde (ikke nødvendigvis bogstaveligt talt) men også mentalt. Tænker du på opgaver på jobbet når du har fri? Hvor meget fylder dit arbejde i din fritid?

Får du husket din alene tid i hverdagen? 
Hvornår på dagen kan du med sikkerhed sige, at du har alene tid, hvor din hjerne kan slappe af uden forstyrrelse? Her gælder det altså ikke bilen hjem med radioen i baggrunden, hvor du føler, at du har din alene tid. Din hjerne slapper ikke af med radio i baggrunden, for hvis du ikke kan abstrahere fra lyden, vil du også på ressourser på at lytte indirekte med.

Det kan du gøre
Hvis du føler dig stresset, eller hvis du ikke føler dig tilstrækkelig, kan det være en god ide at trække stikket lidt ud, og planlæg lidt alene tid. Det kræver blot ca 15min om dagen, det er da ikke for meget at forlange vel? – Det kræver ikke det store. Det kan for eksempel være en lang gåtur med hunden, hvor du bare har dig selv og hunden i fokus. Har du ikke hund, kan du gå uden, og det er altså UDEN musik i ørene. Og UDEN telefonen i hånden. Du skal altså kunne tømme din hjerne for huslige pligter, for arbejde, for børn og aftaler. For det er ikke vigtigt i de 15min, hvor det er din tid.

Kun 15 minutter om dagen
Blot 15 minutter om dagen kan gøre en rigtig stor forskel for dig selv og dit sind. Livets små ting får en værdi. Det kræver noget træning i starten, og du kan føle dig rastløs i starten, men det er bare indtil du lærer dig selv at tømme hjernen. En god ting er, at når du derhjemme, så sluk for tv’et, sluk for radioen og hvad der ellers kan larme. Ro er sund for din hjerne, og meditation kan også være vejen frem.